
Oravská lesná železnica vznikla z potreby prepravy dreva v roku 1918. Jej pôvodná trasa viedla z Oravskej Lesnej západným smerom, cez Zákamenné až do obce Lokca. Keďže železnica slúžila na prepravu dreva, nebola napojená na verejné železnice. Prepojenie sa uskutočnilo až o niekoľko rokov neskôr, keď sa železnica spojila s podobnou traťou na Kysuciach. Tieto dve železnice na seba dodnes nadväzujú. Oravská lesná železnica bola dlhé roky nepoužívaná, obnovená bola až v roku 2008.
AKO JE TO DNES
Oravská lesná železnica je dlhá 3,5 kilometra a prekonáva prevýšenie 120 metrov. Súčasťou jazdy je aj prestávka, počas ktorej môžete využiť vyhliadkovú vežu na pozorovanie okolitej panorámy alebo sa prejsť po lese. V roku 2011 bola do skúšobnej prevádzky na železnici uvedená lokomotíva Gontkulák, jediná zachovaná úzkorozchodná parná z medzivojnovej produkcie istej pražskej továrne.
Oravská lesná železnica má aj vlastnú expozíciu, ktorú tvoria dve miestnosti. V prvej nájdete predmety súvisiace s historickým vznikom a fungovaním železnice a starodávne dopravné prostriedky, v druhej zas informačné panely s prehľadom dejín a súčasnosti železnice.